University of Potsdam
Campus Golm
Am Mühlenberg 9
Haus 62 (H-Lab), rm. 2.16
14476 Potsdam
ORCID: 0000-0002-5014-4593
Researchgate: https://www.researchgate.net/profile/Joschka-Haltaufderheide
Twitter: @JoschkaHalt
Frittgen, Eva-Maria; Haltaufderheide, Joschka (2022): ‘Can you hear me?’: communication, relationship and ethics in video-based telepsychiatric consultations. In: Journal of Medical Ethics 48 (1), S. 22–30. DOI: 10.1136/medethics-2021-107434.
Haltaufderheide, Joschka; Kühlmeyer, Katja (2022): Forschendes Lernen in der Empirischen Medizinethik. In: Ethik Med. DOI: 10.1007/s00481-022-00712-y.
Haltaufderheide, Joschka; Münter, Steffen; Vollmann, Jochen (2022): Medizinethik und Forschendes Lernen in Onlineformaten. In: Die Hochschullehre 8 (17). DOI: 10.3278/HSL2217W
Haltaufderheide, Joschka; Nadolny, Stephan; Vollmann, Jochen; Schildmann, Jan (2022): It’s About Heterogeneity! Strategies to Advance the Evaluation of Ethics Consultation. In: The American journal of bioethics : AJOB 22 (4), S. 56–58. DOI: 10.1080/15265161.2022.2044556.
Kühlmeyer, Katja; Mertz, Marcel; Haltaufderheide, Joschka; Kremling, Alexander; Schleidgen, Sebastian; Inthorn, Julia (2022): Empirical Research and Recommendations for Moral Action: A Plea for the Transparent Reporting of Bridge Principles in Public Health Research. In: Public Health Ethics, Artikel phac002. DOI: 10.1093/phe/phac002.
Haltaufderheide, Joschka; Gather, Jakov; Juckel, Georg; Schildmann, Jan; Vollmann, Jochen (2021): Types of Ethical Problems and Expertise in Clinical Ethics Consultation in Psychiatry – Insights From a Qualitative Empirical Ethics Study. In: Front. Psychiatry 12, S. 558795. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.558795. Haltaufderheide, Joschka; Nadolny, Stephan; Vollmann, Jochen; Schildmann, Jan (2021): Framework for evaluation research on clinical ethical case interventions: the role of ethics consultants. In: Journal of Medical Ethics. DOI: 10.1136/medethics-2020-107129.
Krämer, Dennis; Schulz, Stefan; Haltaufderheide, Joschka; Braun, Esther; Scholten, Matthé; Vollmann, Jochen (2021): Interaktives Lernen: Ethik Online im Medizinstudium. In: Ethik Med 33 (3), S. 405–408. DOI: 10.1007/s00481-021-00647-w.
Haltaufderheide, Joschka; Nadolny, Stephan; Gysels, Marjolein; Bausewein, Claudia; Vollmann, Jochen; Schildmann, Jan (2020): Outcomes of clinical ethics support near the end of life: A systematic review. In: Nurs Ethics 27 (3), 838-854. DOI: 10.1177/0969733019878840.
Krämer, Dennis; Haltaufderheide, Joschka; Vollmann, Jochen (Ed.) (2022): Technologien der Krise. Die Coronakrise als Katalysator neuer Formen der Vernetzung. Bielefeld: transcript. Available online https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-5924-5/technologien-der-krise/?c=310000062
Haltaufderheide, Joschka; Hovemann, Johanna; Vollmann, Jochen (Ed.) (2020): Aging between Participation and Simulation. Ethical Dimensions of Socially Assistive Technologies. Berlin: De Gruyter. Available online https://doi.org/10.1515/9783110677485.
Haltaufderheide, Joschka; Otte, Ina; Weber, Philipp (Ed.) (2019): Raum und Würde. Interdisziplinäre Beiträge zum Verhältnis von Normativität und räumlicher Wirklichkeit. Städtebau – Transitorte – Hospize. Bielefeld: transcript (Edition Kulturwissenschaft). Available online http://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-4732-7.
Aslan, Serap Ergin; Beck, Birgit; Deuring, Silvia; Fallois, Moritz von; Hähnel, Martin; Haltaufderheide, Joschka et al. (2018): Genom-Editierung in der Humanmedizin. Ethische und rechtliche Aspekte von Keimbahneingriffen beim Menschen. Centrum für Bioethik (Cfb-Drucksache).
Haltaufderheide, Joschka (2015): Zur Risikoethik. Analysen im Problemfeld zwischen Normativität und unsicherer Zukunft. Würzburg: Königshausen u. Neumann (Epistemata Philosophie, 565).
Brachem, Elisabeth; Krämer, Dennis; D’Angelo, Isabella; Haltaufderheide, Joschka (2022): “Ohne die gehts nicht.” Zur Rolle von Apple und Google im Contact Tracing. In: Dennis Krämer, Joschka Haltaufderheide und Jochen Vollmann (Ed.): Technologien der Krise. Die Coronakrise als Katalysator neuer Formen der Vernetzung. Bielefeld: transcript, S. 175–193.
D’Angelo, Isabella; Haltaufderheide, Joschka; Brachem, Elisabeth; Krämer, Dennis (2022): Die Grundlage für eine ethische Bewertung der Corona-Warn-App anhand der Meestar-Dimensionen. In: Dennis Krämer, Joschka Haltaufderheide und Jochen Vollmann (Ed.): Technologien der Krise. Die Coronakrise als Katalysator neuer Formen der Vernetzung. Bielefeld: transcript, S. 109–130.
Haltaufderheide, Joschka (2022): A ghost in the shell? – Philosophische Überlegungen zur Verwendung von Scheinelementen als Bestandteil sozialer Assistenzsysteme. In: Giovanni Rubeis, Kris Vera Hartmann und Nadia Primc (Ed.): Digitalisierung der Pflege. Interdisziplinäre Perspektiven auf digitale Transformationen in der pflegerischen Praxis, Bd. 40. 1. Auflage. Göttingen: V&R unipress, S. 211–226.
Krämer, Dennis; Haltaufderheide, Joschka (2022): Technologien der Krise – Ein Deutungsversuch. In: Dennis Krämer, Joschka Haltaufderheide und Jochen Vollmann (Ed.): Technologien der Krise. Die Coronakrise als Katalysator neuer Formen der Vernetzung. Bielefeld: transcript, S. 7–17.
Haltaufderheide, Joschka (2020): CRISPR-Cas and the Wicked Problem of Moral Responsibility. In: Birgit Beck und Michael Kühler (Ed.): Technology, Anthropology, and Dimensions of Responsibility. 1st ed. 2020. Stuttgart: J.B. Metzler (Techno:Phil – Aktuelle Herausforderungen der Technikphilosophie, 1), S. 45–58.
Haltaufderheide, Joschka; Hovemann, Johanna; Vollmann, Jochen (2020): The challenge ahead. A brief introduction into the future of healthcare and the role of socially assistive technologies from an ethical perspective. In: Joschka Haltaufderheide, Johanna Hovemann und Jochen Vollmann (Ed.): Aging between Participation and Simulation. Ethical Dimensions of Socially Assistive Technologies. Berlin: De Gruyter, S. 1–7. Available online https://doi.org/10.1515/9783110677485.
Haltaufderheide, Joschka; Persson, Kirsten; Otte, Ina; Vollmann, Jochen (2020): Herausforderungen der interdisziplinären Lehrforschung am Beispiel des Projekts Das ist doch krank, oder? In: Jürgen Straub, Sandra Plontke, Paul Sebastian Ruppel, Birgit Frey, Flora Mehrabi und Judith Ricken (Ed.): Forschendes Lernen an Universitäten. Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, S. 483–493.
Full Publication List (PDF-Document)
Source of the photo: